Voorkom dat de noodaggregaat aanspringt en maak werkstress bespreekbaar op de werkvloer.
Dit onderwerp is natuurlijk het hele jaar door belangrijk, maar het is goed om er tijdens deze week wat extra aandacht aan te besteden.
Wist je dat 41% van de werknemers een lage autonomie ervaart?
- 34% van de werknemers ervaart hogen taakeisen
- 37% van alle werknemers vindt dat er maatregelen nodig zijn tegen werkstress
- 34% van de werknemers geeft werkdruk of werkstress als reden voor het verzuim
Wat kan HR doen?
Werkstress is de spanning die ontstaat op de werkvloer, door of in een werksituatie. Een beetje stress is natuurlijk gezond en houd je scherp, maar te veel of structurele belasting kan leiden tot klachten. Hoe langer de klachten aanhouden, hoe langer het lichaam moet herstellen. Zoals in veel gevallen geldt. Voorkomen is beter dan genezen!
Breng risicofactoren in kaart
Een risicofactor is bijvoorbeeld structureel teveel taken of werkzaamheden. Of een verstoorde werk-privé balans. Niet iedere medewerker kaart dit zelf aan. Als je dit als werkgever herkent, ga dan in gesprek met de medewerker en help bij het formuleren van een structurele oplossing.
Signaleer klachten
Klachten uiten zich op verschillende manieren. Let bijvoorbeeld op medewerkers die emotioneel of kortaf reageren, onderlinge conflicten of een gespannen sfeer op de werkvloer. Daarnaast kan frequent kortdurend verzuim ook een signaal zijn van teveel werkstress.
Ga in gesprek
Besteed voldoende aandacht aan een structurele oplossing. Geef medewerkers de gelegenheid om na te denken over de inrichting van hun werk en privéleven. Bespreek ook hoe je als werkgever kunt helpen bij het voorkomen of oplossen van werkstress. Als HR-professional kun je dit opnemen in bijvoorbeeld voortgangsgesprekken met medewerkers.
Faciliteer in het voorkomen van werkstress
Zoals gezegd: voorkomen is beter dan genezen! Er zijn verschillende mogelijkheden om hierin jouw rol als werkgever te pakken. Denk aan vitaliteitsprogramma’s, sportfaciliteiten of trainingen in timemanagement. Verandering begint bij jezelf. Als je zelf optreedt als gezondheidsambassadeur, zorg je dat de cultuur in je organisatie ook verandert. De investering mag geen excuus zijn. Niks doen en uitval van medewerkers kost uiteindelijk meer. Bovendien kan een persoonlijk gesprek al veel positieve invloed teweegbrengen.
Zorg dat je jouw waardering en erkenning uit! Er zijn allerlei verschillende manieren om jouw waardering te tonen aan werknemers. Wat past bij jouw organisatie?
Bron: De cijfers zijn gebaseerd op de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) 2020 en de Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA) 2021. De NEA en de ZEA worden uitgevoerd door TNO en CBS.